Rynek piwa jest jednym z najdynamiczniej rosnących w Polsce. Od czerwca 2018 do maja 2019 urósł o 7%. Największy udział w tym wzroście należy do piw bezalkoholowych, piw smakowych oraz piw rzemieślniczych, takich jak te produkowane przez Browar Jastrzębie.

Crowdfunding metodą pozyskania funduszy na rozwój

Na piwa rzemieślnicze Polacy wydają ponad pół mld zł rocznie, a sprzedaż w tym segmencie rośnie o 12% rok do roku. Nic więc dziwnego, że browary inwestują i walczą o każdą złotówkę – nie tylko na rynku konsumentów, ale także szukają inwestorów. Rekordowy wynik osiągnęła istniejąca od 8 lat Pinta, która zebrała 3,93 mln zł. Również Browar Jastrzębie postanowił zebrać fundusze w akcji crowdfundingowej. Spółce zaufało  4374 osób, a zebrana kwota prawie dwukrotnie przewyższyła wstępne założenia – zebrano 3 877 275,83 zł na budowę i rozwój browaru (przy czym w akcję marketingową zbiórki browar zainwestował 250 tys. zł).

Kasa to nie wszystko – liczy się rozpoznawalność

Wybór akcji crowdfundingowej na portalu Beesfund, jako metody zbierania kapitału przez Browar Jastrzębie, okazał się strzałem w dziesiątkę. Dzięki emisji akcji spółka nie tylko uzyskała niezbędne do budowy browaru środki, ale również tak ważną dla każdej nowej firmy rozpoznawalność. Na portalu społecznościowym Facebook powstała oddolna grupa zrzeszająca sympatyków Browaru Jastrzębie. Nagle okazało się, że popyt na piwo z Jastrzębia kilkukrotnie przewyższa podaż, wymuszając na zarządzie konieczność zakontraktowania dodatkowych 22 400 butelek piwa, które trafią na rynek wraz z początkiem lutego. Rozpoznawalność jest niezwykle istotna, bowiem rynek piw rzemieślniczych w Polsce jest niezwykle bogaty, szczególnie gdy porównamy dzisiejsze półki sklepów oferujących wysokiej jakości piwa rzemieślnicze z ofertą, jaką miłośnik złocistego trunku widywał na półkach jeszcze kilka lat temu. W 2014 roku zaprezentowano nieco ponad 500 nowych gatunków piwa. Rok później liczba premier przekroczyła 1000. W 2018 roku – 2013.

Plany na przyszłość Browaru Jastrzębie

Browar Jastrzębie to spółka stawiająca na rozwój. Pełną parą ruszyły prace budowlane w Jastrzębiu-Zdroju, Browar zwiększył produkcję i podpisał kontrakt na wytworzenie 11 tys. litrów piwa. Dzięki zebranym za pośrednictwem platformy Beesfund funduszom ma powstać nowoczesny obiekt służący nie tylko do warzenia piwa. Zostanie wyposażony w salę konferencyjną do prowadzenia szkoleń czy degustacji połączonej ze zwiedzaniem browaru.

Po zakończeniu budowy Browar Jastrzębie planuje rozpoczęcie produkcji wysokogatunkowego piwa pod własną marką, jak również na zlecenie browarów kontraktowych. Zarząd Browaru Jastrzębie S.A. wierzy, że dzięki upublicznieniu akcji Spółki na rynku NewConnect, będzie mogła efektywnie realizować strategię rozwoju budując jednocześnie rozpoznawalność zarówno wśród inwestorów, jak i potencjalnych partnerów biznesowych oraz klientów.

Uzupełnieniem podstawowych obszarów biznesowych ma być także oferowanie przez Browar Jastrzębie S.A. innowacyjnych rozwiązań sprzedażowych, między innymi współtworzenie krótkich serii piwa wraz ze społecznością klientów końcowych oraz nabywców kontraktowych, a także tzw. „kooperatywa piwna”. Browar oferuje także kontrahentom możliwość zamówienia serii piw pod marką własną odbiorców.