Gazele Biznesu to ranking najdynamiczniej rozwijających się małych i średnich przedsiębiorstw – zarówno tych działających na rynku klasycznym, jak i internetowym. Jest realizowany przez dzienniki ekonomiczne należące do szwedzkiej grupy wydawniczej Bonnier m.in. w Szwecji, Danii, Słowenii, Estonii, Łotwie oraz na Litwie. W Polsce tytuł Gazeli Biznesu jest nadawany od 2000 roku. Jego ideą jest wyróżnienie najdynamiczniej rozwijających się małych i średnich firm.

Gazela Biznesu oznacza prestiż

Tytuł Gazeli Biznesu kojarzy się z prestiżem. Jest to jednocześnie doskonała rekomendacja mająca niebagatelne znaczenie w kontaktach handlowych z kontrahentami. Wyróżnienie ma za zadanie podkreślić reputację oraz wiarygodność przedsiębiorstw, które dzięki dynamicznemu rozwojowi doskonale dają sobie radę na konkurencyjnym rynku. Aby otrzymać tytuł, firma musi wykazać, iż przez trzy lata z rzędu zwiększała obroty osiągając zyski.

Firmy chcące uzyskać tytuł, mogą zgłaszać się same korzystając z formularza na stronach konkursu. Również sam Puls Biznesu wyszukuje firm, które mogą spełniać warunki. Natomiast weryfikacją danych od wielu lat zajmują się analitycy wywiadowni gospodarczej Coface Poland. Zespół ekspertów weryfikuje także firmy uhonorowane tytułem Gazeli Biznesu w poprzednich latach. Dzięki takiej analizie ranking wyróżnia się spośród innych zestawień tego typu.

Warunki otrzymania wyróżnienia

Firma ubiegająca się o tytuł Gazeli Biznesu musi od co najmniej 3 lat prowadzić nieprzerwanie działalność, a jej przychody ze sprzedaży muszą mieścić się w przedziale między 3 a 200 mln złotych w roku bazowym. Firma musi też w badanym okresie wykazać wzrost przychodów ze sprzedaży, oraz – co chyba oczywiste – brak strat w badanym okresie. Aby wykazać spełnienie ww. warunków, konieczne jest złożenie sprawozdań finansowych do Krajowego Rejestru Sądowego lub przekazanie ich wywiadowni gospodarczej. W rankingu nie mogą brać udziału firmy oferujące usługi finansowe (banki, firmy ubezpieczeniowe, firmy faktoringowe, firmy leasingowe i firmy windykacyjne) oraz podmioty, które w badanym okresie miały chociaż raz ujemną wartość kapitału własnego.

e-Gazela Biznesu

Dla firm działających na rynku wirtualnym, prowadzących sprzedaż przez Internet, Puls Biznesu stworzył wyróżnienie e-Gazela Biznesu, w której są nieco inne wymagania – przede wszystkim przychody między 50 tys. a 100 mln złotych i co najmniej dwuletnia działalność. Polacy pokochali zakupy w sieci. Wartość dynamicznie rozwijającego się rynku e-sprzedaży przekroczyła już 30 miliardów złotych rocznie. W 2014 roku po raz pierwszy Puls Biznesu opublikował ranking „e-Gazel Biznesu”, w którym wyróżnił najdynamiczniej rozwijające się firmy prowadzące handel w internecie. Ranking ma jeszcze jedną ważną funkcję – wyróżnia małe i średnie firmy z branży e-commerce, które ze względu na swoje rozmiary i wysoką specjalizację, nie miałyby raczej szansy zaistnienia w żadnym innym zestawieniu.

Udział w rankingu zarówno Gazeli Biznesu jak i e-Gazeli Biznesu jest bezpłatny.