Rynek samochodów stale się zmienia. Kiedyś marki samochodów miały jakiś związek z ich producentem. Ford produkował Forda, Fiat – Fiata… Ale te czasy dawno minęły.

grupa PSA

Nie marka zdobi samochód

Teraz Fiat produkuje Jeepa, Dodge’a, Chryslera, Lancię, Alfa Romeo i kilka innych mniej u nas znanych marek. A właściwie, od 2014 r., Fiat Chrysler. A co łączy Citroena i Peugeuota z Oplem i Vauxhallem? Nie kraj pochodzenia – otóż ich producentem jest Grupa PSA – koncern, który powstał w 1976 roku wraz z przejęciem przez Peugeota znajdującego się wówczas na skraju bankructwa Citroëna.

Wielkie połączenie

Na koniec października 2019 obie firmy ogłosiły (po raz kolejny, ale tym razem wygląda na to, że organy nadzorujące wyraziły już zgodę) zamiar połączenia firm, co doprowadziłoby do powstania 4. największego producenta samochodów na świecie po Toyocie, Volkswagenie i Daimlerze.

Jedną z przyczyn połączenia analitycy upatrują w polityce fair-play wobec klientów Grupy PSA, która nie tylko ma już plan dopasowania emisji CO2 swoich samochodów do coraz bardziej restrykcyjnych norm emisji Unii Europejskiej, ale także była pierwszą firmą, która – w 2017 r – wdrożyła i przeprowadziła protokół realnego zużycia paliwa, za co została wyróżniona nagrodą Ecobest 2017 przyznaną w konkursie Autobest.

Protokół realnego zużycia paliwa – fair-play Grupy PSA

Poziom zużycia paliwa, który publikują producenci samochodów, niestety bardzo odbiega od tego, co nasze auta faktycznie spalają. Dane w reklamach opierają się na testach przeprowadzanych w ściśle określonych warunkach, nie mających zbyt wiele wspólnego z codziennym użytkowaniem. Aby być fair wobec klientów i przedstawić faktyczne dane dotyczące spalania, Grupa PSA przeprowadziła testy swoich samochodów podczas zwykłej jazdy. Wyniki opublikowano na stronach internetowych PSA. Projekt rozpoczęto pod koniec 2015 roku prowadząc go we współpracy z organizacją pozarządową Transport & Environment (T&E) i federacją France Nature Environnement (FNE). Badaniom poddano 60 pojazdów reprezentujących 1 000 wersji samochodów Peugeot, Citroen i DS. Przeszły ponad 430 testów drogowych pokonując łącznie ponad 40 tys. km w rozmaitych, typowych dla normalnego użytkowania warunkach – w mieście i w trasie pozamiejskiej, a także z pasażerami i bagażem na pokładzie oraz włączoną klimatyzacją. Kontrolę wiarygodności uzyskanych wyników przeprowadziła firma certyfikująca Bureau Veritas.

Fair Play Grupy PSA to krok w dobrą stronę

W kontekście zmian klimatycznych i powtarzających się okresów, w których nie potrafimy poradzić sobie ze smogiem, którego przyczyną są także samochody, inicjatywa PSA została doceniona przez Denez L’Hostis, prezesa FNE. Skomentował działania firmy wskazująć, iż docenia wolę zapewnienia pełnej przejrzystości przez Grupę PSA, która zobowiązała się do przeprowadzenia w takim właśnie duchu pomiarów emisji różnego typu zanieczyszczeń w swoich pojazdach: CO2, NOx i cząstek stałych. Prezesa FNE podkreślił, że “powyższe zobowiązanie wychodzi naprzeciw silnej mobilizacji obywatelskiej w celu ujawnienia całej prawdy o zanieczyszczeniu atmosfery. Jest to etap niezbędny na drodze do podjęcia konkretnych działań mających na celu poprawę jakości powietrza i jakości życia obywateli”.